Al nostre centre i degut a les diferents patologies que presenten els nostres alumnes ens ha sorgit la necessitat de fer un protocol d’actuació per a que l’acte d’alimentar-se siga de qualitat i el xiquet/eta, puga gaudir del moment ,i de la interacció amb el cuidador/ora que l’alimenta.
Sempre tindrem en compte unes condicions generals que minimitzaran en gran mesura moltes de les dificultats.
Ens trobem amb diferents àmbits d’actuació respecte a l’ alimentació:
- Tots aquells que poden presentar els alumnes amb deficiències motòriques.
- Trastorns comportamentals i hàbits.
- Sel·lectivitat excessiva dels aliments.
- Rebuig d’aliments sòlids.
- Dificultats específiques de la masticació i deglució.
- Programes específics per alumnes que requereixen estructuració, anticipació i suport visual de la comunicació.
- Programes específics per el desenvolupament de l'autonomia en alumnes amb deficiències visuals.
En funció de les diferents necessitats es realitzaran programes específics i individualitzats.
Sempre que es detecte un alumne/a amb problemes en l’alimentació, el·laborarem un pla d’actuació. Aquest pla estarà elaborat per l’equip multiprofessional format per: orientadora educativa,servei de fisioteràpia,servei de mestres d’audició i llenguatge , servei d’ educadores i el tutor/ora de l’alumne en qüestió.
El programa es durà a terme en temps d’esmorzar i dinar.A més en els casos que es requereixca s’inclouran activitats d’estimulació orofacial o praxies passives dintre de la programació específica de l’alumne.
La famila estarà assabentada del programa iniciat i es consensuaran unes pautes d’actuació a desenvolupar a casa. És imprescindible una bona col·laboració escola-casa, per tal d’obtenir l’èxit al programa.
Condicions generals a tenir en compte en tots els alumnes.
L’adult ha de ser directiu però mantenint una actitud tranquila i de confiança.Establir una relació positiva entre l’adult i el xiquet/eta.
Assegurar un entorn controlat i sense massa estímuls, sobretot sorolls.
Assegurar un adequat control postural.
Els objectius que es marquen en el programa hauran de ser introduïts progresivament.
Afavorir i potenciar l’ adquisició de la major autonomia possible.
En esta primera entrada vorem com millorar l'alimentació en els alumnes amb limitació motòrica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario